بازاریابی گوشه ای یا بازاریابی انبوه؟

بازاریابی گوشه ای یا Niche در مقابل بازاریابی انبوه یا Mass

تا کنون بیش از ۱۰۰ نوع از انواع مدل های بازاریابی توسط متخصصان و کارشناسان این علم معرفی شده است که هر کدام در مقاطعی بسیار کاربردی بودند. اما دو نوع از این مدل های بازاریابی گوشه ای یا Niche و بازاریابی انبوه یا Mass می باشد که از دیرباز کاربرد های خود را داشته و در این زمان نیز همچنان استفاده می گردد و اما اشاره ای داشته باشیم به تعریف هر کدام.

بازاریابی گوشه ای

این نوع بازاریابی که به بازاریابی دنج نیز معروف می باشد همانظور که از نامش بر می آید به معنای دریافت بخشی مشخض و کوچک از بازار می باشد.

بازاریابی انبوه

این نوع از بازاریابی که به بازاریابی حجیم نیز مشهور است  بنا به نوع آن سهم بزرگی از بازار را دنبال می کند که با انبوهی از مشتریان سر و کار خواهد داشت.

بازاریابی گوشه ای یا بازاریابی انبوه؟

بطور کلی ما در این دو نوع بازاریابی بایستی مخاطبان را به دو دسته تقسیم نماییم. مخاطبان خاص و مخاطبان عام.

 منظور از مخاطبان خاص افراد یا سازمان هایی هستند که برای دریافت خدماتی خاص و گرانقیمت تر مناسب هستند در مقابل مخاطبان عام انبوهی از افراد یا سازمان هایی هستند که نیازمند دریافت خدمات یا کالاهایی با مصرف عمومی و ارزانقیمت تر هستند. پس در گام اول در این نوع بازاریابی باید مخاطبین مشخص گردند و در گام بعدی نوع خدماتی که قرار است به آنها داده شود مشخص شوند.
بنابراین بازاریابی گوشه ای مناسب زمانی است که شما مخاطب خاص خود را شناسایی کردید و قرار است سهم یا بخشی از بازار را دریافت نمایید و بازاریابی انبوه زمانی مناسب خواهد بود که شما به انبوهی از مشتریان قصد خدمت رسانی داشته باشید.

مثالی از بازاریابی گوشه ای

در این بخش در خصوص بازاریابی گوشه ای قصد دارم تا دو مثال برای شما بزنم. یک مثال نمونه ای از بازاریابی گوشه ای خواهد بود که با کسب و کار ارزانتر سر و کار دارد و دیگری با خدماتی خاص و گرانتر. بطور مثال مدرسه ای را در نظر بگیرید که در حال ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان است این نوع کسب و کار به واسطه اینکه شما می توانید انبوهی از دانش آموزان را از نقاط مختلف جذب کنید تقریبا از بازاریابی انبوه بهره می برد اما در این مدرسه یک بوفه در حال کار کردن است و بخشی از مدرسه را به خود اختصاص داده و هدف آن جذب فقط دانش آموزان آن مدرسه است. بنابراین بوفه مدرسه از بازاریابی گوشه ای یا Niche بهره می برد.

اما مثال بعدی این هست که فرض کنید شما قرار هست خدمات ساختمانی مثلا سنگ های لوکس ساختمانی که از صدف های خاص ساخته شده اند را ارائه دهید. خوب طبیعتا شما نمی توانید این سنگ ها را که دارای قیمت بالایی هستند به مناطق سطح پایینتر اجتماع بفروشید و مشخصا باید از بازاریابی گوشه ای بهره ببرید و آن را در یکی دو تا از مناطق سطح بالای شهر بفروش برسانید.

مثالی از بازاریابی انبوه

در بازاریابی انبوه قضیه کمی متفاوت است، تقریبا کسب و کار شما با انبوهی از مخاطبان سر و کار دارند که مصرفی مشابه از کالا یا خدمات را نیازمند هستند. بطور مثال همه ما نیازمند به خوردن شیر هستیم. بنابراین شرکت های تولید و پخش شیر بازاری وسیع و حجیم خواهند داشت و طبیعتا کار سخت تری نسبت به بازاریابی گوشه ای در این بازار رقابتی خواهند داشت.

نتیجه گیری

در پایان نتیجه می گیریم که شما در قدم اول بایستی مشخص نمایید که مخاطبین شما جزو کدامیک از سهم بازار هستند آیا آنها در دسته بازاریابی گوشه ای قرار گرفته اند و یا در مقابل در دسته بازاریابی انبوه جای دارند و سپس بعد از مشخص نمودن آن برای جذب مخاطبین بیشتر نقشه راه دقیقی را ترسیم نمایید تا بتوانید به تعداد بیشتری از مخاطبین برسید.

منبع: باشگاه موفقان

این مطالب را هم حتما بخوانید:

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *