ترکیب بندی در عکاسی تبلیغاتی ، ترکیب بندی در عکاسی محصول

راز های ترکیب بندی در عکاسی تبلیغاتی

ترکیب بندی در عکاسی تبلیغاتی، زمانی که به فکر ایجاد یک آنلاین شاپ برای فروش محصول خود باشید دغدغه شما خواهد بود. بحثِ تبلیغات و فروش که به میان می آید، گاهاً فکر می کنیم که باید ساعت ها در جایی شلوغ مثلِ ایستگاه دروازه دولت بایستیم و به پخشِ تراکت های تبلیغاتی مشغول باشیم.
شاید این یک روشِ مرسوم برای فروش باشد، اما سال هاست که از عمر و تاثیرش می گذرد و دیگر کم کم باید به خاطره ها بپیوندد.

این روزها به شکرانه وجودِ فضای مجازی و ویترین های داغی که ایجاد کرده است، همه ما می توانیم یک آنلاین شاپِ سیار با خودمان حمل کنیم و نه تنها خرید کنیم، بلکه محصولاتِ خودمان هم را در لحظه معرفی کرده و به فروش برسانیم.
اما این را هم باید دانست که هر چه قدر کانال هایِ فروشِ امروزی کار را راحت کرده اند، به همان اندازه هم امتحان را برای مارکتینگ و بازاریابی محصولات و همچنین جلبِ اعتماد و رضایتِ مشتری سخت کرده اند.

اصولی مثل ترکیب بندی در عکاسی محصول برای آنلاین شاپ ها و یا ترکیب بندی برای عکاسی صنعتی برای کارخانه جات در حرفه ای بودن کار فروشگاه شما بسیار موثر اند. حالا چگونه؟ اگر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید، به جواب خواهید رسید!

تفاوتِ ترکیب بندی در عکاسی محصول ها

ترکیب بندی عکاسی تبلیغاتی از آن فوت های کوزه گری است که اگر بر سرِ رعایت کردنش باشید، در حقیقت توانستید محصولِ خود را مثلِ کَره به فروش برسانید.
البته نمایش تمامِ محصولات با یک نوعِ ثابت از ترکیب بندی عکاسی مقدور نمی باشد و هر محصول، کالا و خدمتی ساختارِ مخصوص به خودش را می طلبد؛ مثلا ترکیب بندی در عکاسی تبلیغاتی یک مانتو با ترکیب بندی برای عکاسی صنعتی متفاوت است.
اما این که می گوییم متفاوت است به معنای یک تغییرِ فضای کلی و محسوس که فازشان از ریشه با هم فرق داشته باشد نیست. هر کدام نیاز به اِعمالِ جزئیاتِ کوچک اما متمایزی دارند که در نهایت برای شما یک نتیجه مشترک را به همراه می آورند و آن چیزی نیست جز به فروش رفتنِ محصولاتتان.

چرا باید ترکیب بندی در عکاسی تبلیغاتی را رعایت کنیم؟

شاید از خودتان بپرسید از محصولم یک عکس می گیرم و در سایت یا پیجم می گذارم دیگر. ترکیب بندی در عکاسی تبلیغاتی دیگر چه صیغه ایست؟

واقعیت این است که ما زمانی که خودمان را درگیرِ یک بازی می کنیم، هم ذهن خودمان و هم دیگران، هر دو مجبورمان می کنند تا قواعد بازی را رعایت کنیم. مارکتینگ و فروشِ تضمینیِ محصولات در بازارِ رقابتی امروز هم یک بازیِ حسابی و بدونِ شوخی است که همه ما را به نحوی به خودش درگیر کرده؛ و در این میان، عرضه کنندگان کالا ها را بیشتر از همه.

اگر یک فروشنده که به صورتِ آنلاین محصولاتِ خود را عرضه می کند، نتواند از کالایش به استانداردترین شکل ممکن که قواعد ترکیب بندی در عکاسی تبلیغاتی را رعایت کرده باشد عکسی بگیرد، نباید انتظار داشته باشد محصولاتش به فروش برسند و مشتری به او اعتماد کند. مشتری به منظورِ خاصی واردِ پیجِ شما می شود، برای دیدن، پسندیدن و بردن. حالا اگر در این میان، شرایط را برای گزینه اول فراهم نکنیم، به نظرتان مشتری به مرحله دوم و سوم می رسد؟

قانون موازنه را فراموش نکنید

بعضی وقت ها دوست داریم خلاقیت به خرج بدهیم و سوژه را (که در این جا محصول است) عیناً شبیه به کُمبزه در وسطِ کادر قرار ندهیم. اما اگر این کار باعث شود فضایِ اطرافِ محصول بیش از حدِ نرمال خالی به نظر برسد و از تاثیرش بر مخاطب بکاهد چه؟
در این حالت باید سعی کنیم محیطِ خلوتِ محصول را با اشیایی که کمتر اهمیت دارند پر کنیم.
مثلا برای ترکیب بندی در عکاسی محصول هایی شبیه به کرِمِ نرم کننده صورت، می توانیم بخشِ خالی کادر را با تکه سنگ های رنگی و کوچک تزئین کنیم، اما فوکوسِ دوربین به گونه ای تنظیم شود که تمرکز بر روی محصول باشد.
حالا این قانون موازنه در موردِ ترکیب بندی برای عکاسی صنعتی صدق نمی کند. در واقع در ترکیب بندی برای عکاسی صنعتی باید قیدِ فضای خالی داشتنِ بیش از حد در اطرافِ سوژه را بزنید و تا جایی که امکان دارد تنها بر روی خودِ سوژه تمرکزِ دوربین را بر قرار کنید.

در ترکیب بندی در عکاسی محصول، اعداد فرد، خوش یمن هستند!

یکی از فنونِ ترکیب بندی در عکاسی محصول، استفاده از قدرتِ اعداد است. از لحاظِ روانشناسی، ذهنِ انسان همیشه در تحلیلِ اعداد فرد واکنشِ پیچیده تری نشان  می دهد.
به صورتِ ناخودآگاه اگر از یک محصول، چهار موردِ مشابه در تصویر داشته باشید، ذهنِ بیننده تلاشِ زیادی برای آنالیزِ زیبایی شناختی محصول نمی کند و به سرعت از آن عبور می کند؛ اما از آن جایی که به اعدادِ فرد واکنشِ محاسباتی بیشتری نشان می دهد، بر روی عکس تمرکز می کند و همین باعث می شود اجزای محصول بیشتر در معرضِ کشف و دیدش قرار بگیرد.
برای همین است که اعداد و روز های فرد برای فروشنده ها خوش یمن تر هستند. (این بخش با اعمالِ یک سری خرافاتِ محلیِ ژاپنی نوشته شده است)

ابعاد عکس و داستانِ کراپ کردن ها

شک نکنید که افقی یا عمودی بودنِ عکس، تاثیرِ مستقیم در جذبِ نگاهِ مشتری دارد. مثلا در محصولاتِ پوشاک مانندی شبیه به پیراهن، عکس برداری عمودی منطقی است و برای محصولی در ابعادِ ساعت مچیِ، زاویه افقی معقول‌تر است.
|البته قانون نوشته شده و دقیقی برای زاویه قرار گیری دوربین به هنگامِ گرفتنِ عکس از محصولات و اشیاء مخلتف وجود ندارد؛ فقط یک راه آزمون و خطا طور هست که باعث می شود کمی خیالمان را راحت کند و آن هم گرفتنِ عکس های متنوع و پی در پی است تا سبب شود بالاخره ما زاویه طلایی دوربین را پیدا کنیم.
|نقطه ای که باعث شود بیننده فکر کند دوربین؛ عاشقِ محصولِ ماست! پیدا کردنِ زاویه افق یا عمود دوربین در ترکیب بندی برای عکاسی صنعتی هم دقیقا به همین شکلِ آزمون و خطا گونه و گرفتن و ادیت کردن عکس های گوناگون است.

حلزونی حرکت کنید!

ترکیب بندی حلزونی در عکاسی تبلیغاتی، یکی از هزاران و البته محبوب ترین ترکیب ها در عکاسی محصول است. شما در ترکیب بندی حلزونی، نقطه طلایی عکس را پیدا می کنید، البته این حقه شباهت های زیادی به قانونِ یک سوم در عکاسی دارد ( این که سوژه به گونه ای در کادر قرار بگیرد که یک سومِ قاب خالی بماند را نسبتِ یک سوم می گویند).
برای این کار شما به صورتِ نقطه چین یک حلزونی در کادرِ خالی رسم می کنید و حالا محصول را دقیقا در مرکزِ آن دایره تو در توی حلزونی قرار می دهید. شما با این کار توانسته اید نسبتِ طلایی عکس را پیدا کنید و حالا دیگر باید سایرِ اشیایِ کم اهمیت را در خارج از این حلزونی بزرگِ رسم شده قرار دهید.

همانطور که قولش را داده بودیم شما امروز با فنون ترکیب بندی عکاسی تبلیغاتی که شامل ترکیب بندی در عکاسی محصول و عکاسی صنعتی است و همچنین نوع ترکیب بندی حلزونی در عکاسی تبلیغاتی آشنا شدید.

شاید بد نباشد بدانید که بخش عکاسی و فیلم برداری مجموعه ایران مایند، با پشتوانه ساله ها تجربه در زمینه عکاسی از محصول و اِعمالِ ترکیب بندی های استاندارد در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی، توانسته تا این جای کار، در ماراتنِ بازارِ رقابتی امروز، پیروز باشد.

این مطالب را هم حتما بخوانید:

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.